What are we doing?

waar zijn we nu helemaal mee bezig?

Cardio training heeft als doel het hart- en vaatsysteem in ons lichaam te verbeteren en niet de vetverbranding te verhogen!
De meest voorkomende doelstelling bij mensen die aan cardio-training doen is afvallen ….
Maar om af te vallen moet je juist niet alleen maar cardio doen!
Laten we eerst even heel eerlijk zijn: “voel je jezelf niet als een hamster in een draaiwiel tijdens een cardio training??”
De meeste sporters ervaren de cardio-trainingen als een saaie en langdurige vorm van bewegen waarbij het lijkt alsof de tijd stil staat ….
maar toch blijft iedereen met deze lange en saaie sessies doorgaan …. ?!

Wat is cardio training eigenlijk?

Om te beginnen wil ik zeker niet zeggen dat cardio slecht voor je is, in tegendeel hardlopen, fietsen etc zijn juist zeer goed voor je lichaam maar het is niet geschikt om op een goede manier af te vallen en te verwachten dat je een mooi lichaam zal krijgen.
De combinatie met krachttraining zou perfect zijn, zeker wanneer je dit in één training kan verwerken.
Op deze manier zal een interval training ontstaan en deze trainingsmethode zorgt voor goede resultaten, zelfs voor het beste resultaat wanneer jouw doelstelling staat uit afvallen en sterker worden.
Cardiotraining is een trainingsvorm die gericht is op het uithoudingsvermogen, wel moet er dan op de juiste hoge intensiteit getraind worden.
Het is een training die zich niet richt op spierkracht, maar op het hart, de longen en de bloedvaten. Het is een zeer effectieve vorm van bewegen, omdat het makkelijk is toe te passen en snel goede resultaten geeft,
mits cardiotraining beoefend word op de juiste intensiteit. Cardio oefeningen zijn oefeningen waarbij veel spiergroepen tegelijkertijd onafgebroken in beweging zijn, waardoor de hartslag omhoog gaat.
Doe je bij krachttraining vooral kortdurende zware oefeningen, bij cardio draait het om langdurende relatief lichte oefeningen.
Is krachttraining vooral anaëroob dus zonder dat je er al te veel zuurstof bij nodig hebt, cardio is vrijwel geheel aëroob. Het draait om de hoeveelheid zuurstof die je kunt opnemen.

Cardio op een (te) lage intensiteit … waarom??

Het lijkt wel of iedereen zonder na te denken gaat cardio-en en de sportscholen spelen hier handig op in omdat er geen tot weinig begeleiding nodig is bij de cardio toestellen.
Een tv-toestel voor tijdens de cardio training en gratis koffie na de saaie cardio training …..
Blijkbaar realiseren de meeste sporters zich niet dat je toch geen resultaat zal krijgen als je continu hetzelfde blijft doen en herhalen!
Een oorzaak hiervoor kan zijn dat mensen bang zijn voor een verandering en daarom blijft iedereen toch liever 45 minuten rennen op een loopband zonder enig uitzicht op een mooi resultaat dan een interval programma op een hoge intensiteit van slechts 20 minuten waarbij je wel resultaat zal behalen!

Uiteraard heeft elke verhaal twee kanten:

Om te beginnen hebben de meeste sporters geen kennis van trainen en juist daarom gaan ze naar de sportschool. Van een sportschool mag je verwachten dat er trainers met kennis van zaken rondlopen die jou kunnen helpen met de trainingen maar juist dit is heel vaak niet het geval! De sporters willen uiteraard goed trainen en doelstellingen behalen maar als er niemand is die kan helpen dan gebeurd het inderdaad dat de sporters op eigen houtje gaan rondlopen en trainen.

Cardio in de sportschool:

Als je een sportcentrum binnen stapt, moet je eens goed kijken naar de cardio-activiteiten. Vaak is dit de perfecte graadmeter voor de kwaliteit van de begeleiding.
Helaas is maar al te vaak het geval dat er nauwelijks nuttig en doelgericht wordt begeleid. Het aanwezig zijn van fraaie cardio-machines en deze beschikbaar stellen aan de leden, is namelijk heel wat anders dan de leden hier daadwerkelijk gericht in begeleiden. En dan bedoel ik niet het helpen met de instellingen…
De meeste leden van een sportcentrum die op een cardio machine staan of zitten zijn simpelweg niet aan het trainen. De activiteit kan beter omschreven worden als “bezigheidstherapie” of “bewegingstherapie”. Toch is iedere klant ooit gestart om een bepaalde doelstelling te behalen. Ik denk niet dat er iemand lid word van een sportcentrum met als doelstelling “het verspillen van overbodige tijd”. Toch doet zeker 75 procent van alle leden niet anders, er worden zelfs tijdschriften gelezen tijdens de cardio-training. Natuurlijk is het altijd goed als men beweegt en zich daardoor lekkerder in zijn vel voelt zitten, maar in dezelfde tijd kan echter zoveel meer bereikt worden en dat is toch wat men graag wil.

De belangrijkste reden waarom veel sporters op een gegeven moment hun abonnement bij het sportcentrum opzeggen is het niet behalen van de vooraf gestelde doelstelling.
Ook plezier in training is een voorwaarde. Zullen leden veel plezier hebben tijdens de training als ze jaar in, jaar uit exact dezelfde geestdodende activiteit uit moeten voeren ………. ?

Wat er hoofdzakelijk verkeerd gaat bij cardio?

Een groot deel van de klanten beweegt in een steady-state, dit is de balans tussen energieaanvoer en energieverbruik, die lager is dan 50% van hun maximum.
Conclusie: een intensiteit die het lichaam nauwelijks prikkelt en dus niet aanzet tot verbetering.
De grote oorzaak daarvan is vaak de minimale trainings-instructie en het ontbreken van actieve begeleiding. Bijna altijd word het toestel uitgelegd en ingesteld en dan word er gezegd: “Ga maar 30 minuten cardio-en, twee keer 15 minuten mag ook”. Veel mensen die willen afvallen worden ook geadviseerd om aan cardio te gaan doen en dan word gezegd dat je 65-70% van je maximale hartslag moet aanhouden!?
Dit zal helemaal niet zorgen voor resultaat! Zorg in ieder geval voor een hoge intensiteit tijdens de cardiotraining; ongeveer 80-85% van je maximale hartslag.
Korte maar intensieve cardio trainingen zorgen voor de gewenste resultaten; stop met het doen van lange saaie cardio trainingen!

Interval training:

Het wordt ook wel conditietraining genoemd en duurt minstens 20 minuten, waarbij de hartslag, de ademsnelheid en lichaamstemperatuur significant toeneemt.
Het lichaam probeert tijdens de training zo efficiënt mogelijk om te gaan met de inspanning. Dit is te voorkomen door juist de inspanning te variëren.
Het lichaam krijgt dan niet de tijd om zich optimaal in te stellen en moet dus continu maximaal presteren. Deze speciale vorm van cardiotraining wordt ook wel interval training genoemd. 

Krachttraining vs cardio:

In de meeste fitnesscentra wordt vooral cardiotraining aanbevolen om het afvallen te ondersteunen. Daarbij is matig intensieve cardio op 60 tot 70% va je maximale hartslag vaak het uitgangspunt.
Een intensieve cardiotraining van een uur kost meer energie (600 kcal) dan een intensieve krachttraining van dezelfde duur (400 kcal).
Echter bij matige intensieve cardiotraining is dit verbruik ongeveer gelijk. Daarnaast bouw je met cardiotraining geen spiermassa op.
Met doelgerichte krachttraining wel. In twee vergelijkende onderzoeken naar het verschil in effect tussen cardiotraining en krachttraining kwam naar voren dat alleen krachttraining bijdraagt aan behoud van de vet vrije massa (VVM) en daardoor zorgt voor behoud of stijging van de ruststofwisseling.
Daarnaast zorgt krachttraining of krachttraining in combinatie met cardiotraining voor meer vetverlies, dan alleen maar cardiotraining.
Cardiotraining dient vooral ter ondersteuning van het afvallen om het energieverbruik op te voeren. Er is echter een grens aan hoe groot dat tekort mag zijn.
Teveel cardio is daarom net zo slecht als streng diëten en kan leiden tot verlies van spiermassa en verlaging van de ruststofwisseling.

Misverstanden over cardio training!

Vaak word gedacht dat cardiotraining zorgt voor vetverbranding, dit is maar voor een klein gedeelte waar.
Als je op een hoge intensiteit aan cardio-training doet, dan verbrandt je tijdens deze training inderdaad kcal deels ook uit opgeslagen lichaamsvet, maar zodra je klaar bent met de cardiotraining stopt de verbranding van kcal, terwijl krachttraining zorgt voor een hogere stofwisseling die de hele dag doorgaat! Dus dan verbrand je lichaam de gehele dag door kcal uit opgeslagen lichaamsvet.
Dit in tegenstelling tot krachttraining. Als je d.m.v. krachttraining je spiermassa vergroot dan verhoog je je ruststofwisseling. Dankzij het toegenomen spiermassa verbrandt je lichaam dus meer calorieën, ook in rust, de gehele dag door.

Cardio training is niet voor een hoge vetverbranding maar voor het uithoudingsvermogen:

Cardio training is een goede trainingsmethode om het uithoudingsvermogen van je lichaam te verbeteren en het is niet de juiste manier van trainen als je wilt afvallen; het zorgt niet voor een hogere vetverbranding of snellere stofwisseling zoals algemeen word aangenomen door iedereen. Wanneer spelers of trainers de conditie willen verbeteren dan bedoelen ze altijd het uithoudingsvermogen maar het uithoudingsvermogen is slechts een onderdeel van de conditie.
Het begrip conditie en uithoudingsvermogen zijn twee totaal verschillende begrippen terwijl de meeste mensen, ten onrechte, denken dat die twee begrippen hetzelfde zijn. Je fysieke prestatievermogen is afhankelijk van je fysieke gesteldheid, ofwel je algemene conditie. Veel mensen die beginnen met sporten willen hun conditie verbeteren, dit is geen goede doelstelling omdat conditie een heel ruim begrip is. 

Conditie bestaat namelijk uit:

▪ Kracht

▪ Snelheid

▪ Lenigheid

▪ Coördinatie

▪ Lichaamssamenstelling

▪ Uithoudingsvermogen